Pohjoisen Keski-Suomen työllisyysalue palvelee nyt pääasiassa puhelimitse
Pohjoisen Keski-Suomen työllisyysalue palvelee nyt alkuvuonna pääasiassa puhelimitse ja asiakkaiden sähköiset palvelut löytyvät Työmarkkinatorista. Toivomme, että asiakkaat toimittaisivat ensisijaisesti hakemukset, maksatukset yms. sähköisesti Työmarkkinatorin kautta.
Työllisyysalueen asiantuntija palvelevat työnhakijoita ja työnantaja-asiakkaita vain tarvittaessa ajanvarauksella paikan päällä Äänekoskella, Laukaassa, Saarijärvellä ja Viitasaarella. Muihin kuntiin kasvotusten palvelua saadaan tarpeen mukaan myöhemmin kevään aikana.
Maahanmuuttaneet työnhakijat saavat palvelua työllisyysasioissa parhaiten soittamalla työnhakijanumeroon 040 757 1653, jos yhteydenottopyyntö Työmarkkinatorin kautta ei onnistu kielitaidon tai pankkitunnusten vuoksi.
Asiakkaiden kannattaa ottaa käyttöön myös Suomi.fi -viestit, jotta saa tietoa päätöksistä nopeasti. Näin Pohjoisen Keski-Suomen työllisyysalue tavoittaa asiakkaan sähköisesti, eikä paperisia viestejä enää juuri tarvita.
Maksatuksissa viivästyksiä
– Keskusteluissa on ollut nyt palkkatuki ja starttiraha. Starttirahan maksupäivät ovat vaihtuneet viime vuodesta, mutta muita muutoksia niihin ei ole tullut. Vuoden 2025 työllisyysmäärärahat palkkatuen osalta on käytetty, joten uusia tukia ei pystytä myöntämään kevään aikana Pohjoisen Keski-Suomen työllisyysalueella. Seuraavan kerran määrärahatilannetta tarkastellaan elokuussa 2025 ja tilanteesta tiedotetaan työllisyysalueen verkkosivuilla ja some-kanavissa, työllisyysaluejohtaja Tiina Mäenpää kertoo.
– Maksatuksissa on nyt alkuvuodesta viivästyksiä, mutta jonoja puretaan parhaillaan ja niihin on varattu ylimääräistä henkilöstöresurssia. Viivästyneet maksut koskevat osin myös viime vuonna myönnettyjä rahoja, kuten palkkatukia ja kulukorvauksia. Asiakkailta pyydetään tarpeen mukaan viime vuoden hakemuksiin tarkennuksia ja täydennyksiä, ja ilman niitä maksuja ei saada eteenpäin.
Toiveena on, että asiakkaat toimittaisivat ensisijaisesti hakemukset, maksatukset yms. sähköisesti Työmarkkinatorin kautta. Sähköinen asiointi nopeuttaa asioiden käsittelyä ja erityisesti maksatuksessa jonojen purkua.
Työttömien määrä kasvussa
Pohjoisen Keski-Suomen työllisyysalueen työttömyystilanne on huolestuttava ja työttömyys on voimakkaassa nousussa. Esimerkiksi yritysten muutosturvatilanteet ovat alueella kolminkertaistuneet.
Kunnat saavat nyt työllisyyden hoitoon TE-uudistuksen jälkeen noin 35 % vähemmän valtionosuusrahoitusta kuin valtio on samoihin tehtäviin käyttänyt. Työllisyysalueen kaipaa myös valtiolta nopeita toimia ja resursseja mm. työvoiman lisäkouluttamiseen.
Pohjoisen Keski-Suomen työllisyysalue järjestää työvoimapalvelut 1.1.2025 alkaen Äänekosken, Hankasalmen, Kannonkosken, Karstulan, Kinnulan, Kivijärven, Konneveden, Kyyjärven, Laukaan, Pihtiputaan, Saarijärven, Uuraisten ja Viitasaaren asukkaille, yrityksille ja työnantajille.
Lisätietoja:
Työnhakijapalvelut: 040 757 1653 (arkisin ma-pe klo 9-15)
Työnantajapalvelut: 040 484 1020 (arkisin ma-pe klo 9-15)
Sähköinen yhteydenotto (Työmarkkinatori.fi)
Uutinen julkaistu , muokattu 30.1.2025 klo 15:25