Äänekosken kaupungin palvelut saavat uutta suuntaa asukaskyselyn perusteella

Asukaskyselyn tulokset ovat avain Äänekosken kaupungin palveluiden kehittämiseen. Äänekosken kaupungin vuosittaiseen asukaskyselyyn saatiin tammikuussa 534 vastausta, kiitos kaikille vastaajille! Asukaskyselyn vastauksista saamme arvokasta tietoa, jotta voimme parantaa palveluja ja kehittää toimintoja edelleen.
Kysely oli tuttuun tapaan jaettu kahteen kokonaisuuteen: Hyvän arjen palveluihin sekä Äänekosken Kiinteistönhoidon kanssa toteutettaviin palveluihin.
– Kyselyssä saadut arvosanat ovat suhteellisen hyvät, mutta hieman laskua on tapahtunut edellisvuoteen verrattuna. Hyvä arki -osiossa annettujen vastausten keskiarvo on 3,4 (asteikolla 1-5), joten edelleenkin hyvällä tasolla ollaan kokonaisuutta ajatellen, kehityspäällikkö Tanja Sulin tiivistää.
– Joukkoliikenne on vuosittain saanut heikoimman arvosanan Hyvä arki -osiossa, mutta viimeisimmässä kyselyssä arvosana oli selkeästi parempi kuin edeltävinä vuosina. Linkki-yhteistyön käynnistymisellä lienee vaikutusta tähän. Myös harrastusmahdollisuudet koetaan kyselyn perusteella entistä parempina. Muilta osin Hyvä arki -vastauksissa on pysytty edellisvuoden tasolla tai tultu hieman alaspäin.
Asuminen koetaan edellisvuotta kalliimmaksi, koska vuokrien ja kaukolämmön hinnat ovat nousseet.
– Yleisesti viimeisen muutaman vuoden aikana sota ja sen vaikutuspiiriin kuuluvat asiat ovat nostaneet energian hintoja koko maassa. Äänekoskella on kaukolämmön hintoja jouduttu nostamaan hankintakustannusten nousun vuoksi, mutta sama ilmiö on tapahtunut muuallakin maassa. Kuulumme edelleen halvimpaan 25 prosenttiin Suomen kaukolämpöverkoista, joita on Suomessa reilusti yli 200. Samoin sähkön verkkopalvelumaksuissa meidän yhtiömme hinnat kuuluvat verkkoyhtiöiden vertailussa 25 prosentin edullisimpaan joukkoon. Verkkopalvelumaksuja olemme menneinä muutamana vuotena nostaneet sähköverkon investointitarpeiden vuoksi, sillä Energiavirasto asettaa meille tietyt laatuvaatimukset liittyen mm. sähköverkon maakaapelointiin liittyen. Meidän kaapelointiasteemme on korkealla tasolla mikä edesauttaa sitä, että esim. myrskyissä asiakkaamme säästyvät paremmin sähkökatkoilta, Äänekosken Energian asiakkuus- ja myyntipäällikkö Johanna Strickling sanoo.
Yhteistyötä tarvitaan
Kysymyksessä suosittelisiko vastaaja Äänekoskea asuinpaikkana, suositteluhalukkuus oli laskenut edellisvuoden 75 prosentista 70 prosenttiin – mikä on sekin kova luku edelleen.
Äänekosken kaupungin ja Äänekosken Kiinteistöhoidon yhdessä tuottamiin palveluihin ollaan hieman tyytymättömämpiä kuin edellisvuonna. Heikoimman arvosanan asukkailta sai katujen kunnossapito.
– Kehitettäviä asioita on nyt käyty yhdessä Kiinteistönhoidon ja kaupungin eri toimialojen välillä läpi ja palveluja pyritään kautta linjan parantamaan, Tanja Sulin kertoo.
– Avoimissa palautteissa korostui rakennusten ja rakennelmien sotkeminen ja töhriminen. Otamme yhdeksi kehittämiskohteeksi sen, millä tavalla töhrimistä voitaisiin ehkäistä. Emme varmastikaan pysty yksin ratkaisemaan tätä ongelmaa, vaan yhteistyötä asukkaiden kanssa tarvitaan, jotta sotkeminen saadaan kuriin. Meillä on yhteinen vastuu kaupungistamme.
Lisätietoja:
Kehityspäällikkö Tanja Sulin, 050 440 0813, tanja.sulin@aanekoski.fi
Uutinen julkaistu , muokattu 1.4.2025 klo 08:11