Joukkoliikennelautakunta päättää 21.2. uusista maksuvyöhykkeistä ja kesän 2024 Linkki-aikatauluista
Jyväskylän seudun joukkoliikennelautakunta kokoontuu keskiviikkona 21.2.2024 päättämään Linkki-joukkoliikenteen asioista. Esityslistalla on muun muassa joukkoliikennealueen uusista maksuvyöhykkeistä päättäminen ja kesän 2024 alustavat aikataulut sekä reitit.
Linkin linjastouudistus astuu voimaan kesäaikataulujen vaihtuessa 3.6.2024. Siten lautakunta vahvistaa alustavien kesäaikataulujen ohessa myös kesällä aloittavat, linjastosuunnitelman mukaiset uudet linjat, reitit ja linjanumerot.
Jyväskylän seudun joukkoliikenteen maksuvyöhykkeet
Joukkoliikennelautakunnalle esitetään hyväksyttäväksi ja 3.6.2024 alkaen käyttöön otettavaksi maksuvyöhykemallia 3B. Mallissa seitsemän kunnan muodostama joukkoliikennealue jakautuu kolmeen maksuvyöhykkeeseen A, B ja C. Alueen maksuvyöhykerajat noudattelevat siinä pääsääntöisesti kuntarajoja lukuun ottamatta Jyväskylää, jonka alue jakautuu kaikille kolmelle maksuvyöhykkeelle.
Lautakunta päätti vyöhykeasian alustavan käsittelyn 25.1. jälkeen pyytää viranomaisalueen kunnilta lausunnot maksuvyöhykemallista. Lausuntojen perusteella kunnat näkivät parhaaksi kolmen maksuvyöhykkeen mallin 3B. Malli nähtiin asiakkaiden näkökulmasta helpoimmin omaksuttavaksi. Maksuvyöhykkeet noudattelevat pääsääntöisesti kuntarajoja, jolloin malli on selkeä myös kuntien sisäisen liikenteen ja lippujen hinnoittelun kannalta.
Lausunnossaan Jyväskylän kaupunki korostaa talouden näkökulmaa: palvelutarjonta, lipputuotteet ja hinnoittelu tulee suunnitella kuntien talouden kannalta kestävälle tasolle sekä kuntien kannalta oikeudenmukaisesti. Toivakan kunnan lausunnossa kiinnitetään huomiota Toivakan siirtymiseen laskennallisesti seuraavalle vyöhykkeelle, minkä alustavasti on arvioitu nostavan joukkoliikenteen asiakashintoja. Tästä syystä Toivakan kunta edellyttää, että valittuun vyöhykemalliin perustuva lippujen hinnoittelu valmistellaan kuntien kannalta tasapuolisesti ja siten, että Linkki tulevaisuuteen 2030 - kehittämisohjelman tavoitteisiin päästään. Äänekosken kaupungilla sekä Hankasalmen, Laukaan ja Petäjäveden kunnilla ei ollut huomautettavaa esitetystä maksuvyöhykejaosta. Myös Muuramen kunta puoltaa esitetyn vaihtoehdon mukaista maksuvyöhykemallia.
Maksuvyöhykekartta löytyy esityslistan liitteestä https://julkinen.jkl.fi/ktwebbin/dbisa.dll/ktwebscr/epjattn_tweb.htm?+id=1906544.
Linkki-liikenteen kesäaikataulut ja reitit 3.6.–7.8.2024
Kesän 2024 Linkki-liikenteen aikataulut, palvelutaso ja osa reiteistä muuttuvat olennaisesti edellisestä kesästä, kun vuonna 2021 hyväksyttyä linjastosuunnitelmaan aletaan toteuttaa. Joukkoliikennelautakunnalle esitetään Linkki-liikenteen kesän 2024 alustavien aikataulujen hyväksymistä ja valtuuksien antamista palvelupäällikölle tehdä korjauksia tarkempiin aikataulusuunnitelmiin. Uuden linjaston mukainen liikenne on kilpailutettu loppuvuonna 2022 ja liikennöinnin aloittaa kilpailutetuissa kohteissa Koiviston Auto Jyväskylä Oy (aiemmin Jyväskylän Liikenne Oy), joka liikennöi kesästä alkaen kohteita 1, 2 ja 3 sekä 6. Rinnalla toimii edelleen Tilausajot Mennään Bussilla Oy, joka liikennöi kohdetta 5.
Linkin toimialueeseen ovat vuoden 2024 alusta alkaen liittyneet myös Hankasalmi, Petäjävesi, Toivakka ja Äänekoski. Hankasalmen ja Äänekosken suunnan liikenteen kilpailutukset ovat käynnissä, liikennöitsijät selviävät maaliskuun alkupuolella ja kesän 2024 liikenne ajetaan alueille edelliskesän aikataulujen mukaisena. Toivakkaan liikennöinti jatkuu paikallisliikennelinja 38:lla edelliskesän tapaan. Petäjäveden aluetta palvelee tällä hetkellä markkinaehtoinen liikenne, jonka aikatauluista päättää ja vastaa liikennöitsijä (Matka Mäkelä Oy). Seutuliikenteen kesän aikataulutiedot saadaan joukkoliikenneviranomaiselle toukokuun aikana, ja tarkoituksena on saada koko Linkki-alueen joukkoliikenteen tiedot sähköiselle aikataulu- ja reittioppaalle https://reittiopas.jyvaskyla.fi kesäliikenteen alusta alkaen.
Linkki-paikallisliikenteen kesän 2024 palvelutarjonta muuttuu useilla eri suunnilla edeltävää kesää paremmaksi. Arkipäiväliikenteeseen tulee noin 20 autoa lisää ja päivittäiset ajokilometrit lisääntyvät edelliskesäisestä noin 25 prosentilla. Kustannustasojen nousun ja kuntien heikentyneen taloustilanteen vuoksi kesälle ei voida ottaa käyttöön kaikkea alun perin suunniteltua liikennettä. Koko suunniteltu liikennevolyymi on tarkoitus ottaa porrastaen käyttöön siten, että loput suunnitellusta kesäliikenteestä otetaan käyttöön vasta kesästä 2025 lähtien, mikäli taloustilanne sen mahdollistaa ja matkamäärät ovat kehittyneet odotusten mukaisesti.
Säästösyistä tehdyt, kesäliikenteen keskeisimmät muutokset koskevat Super-Linkkien palvelutasoja. Osaa Super-Linkki -linjoista esitetään liikennöitäväksi kesällä 20 minuutin vuorotarjonnalla, vaikka alkuperäisessä hankinnassa niille oli suunniteltu 15 minuutin vuorotarjonta. Myöskään linjan 22M liikennöintiä ei ole tarkoitus aloittaa vielä kesällä 2024, sillä Tikkakosken ja Jyväskylän keskustan välinen vuoromäärä lisääntyy muutenkin selkeästi edelliseen kesään verrattuna.
Palvelutarjontaa on supistettu alkuperäisiin suunnitelmiin verrattuna myös muilta yksittäisiltä linjoilta sekä viikonloppujen ajopäiviltä. Kesälle 2024 suunniteltujen liikenteen vähennysten arvioidaan tuovan noin 400 000 euron säästöt liikennöintimenoihin. Vaikka kesältä vähennetään liikennettä alkuperäisiin suunnitelmiin nähden, lisääntyy liikenne silti merkittävästi useilla alueilla ja palvelutarjonta paranee selvästi edelliseen kesään nähden.
Linjastouudistuksen myötä myös linjanumeroihin tulee eräitä muutoksia 3.6.2024 alkaen. Linkki-liikenteen käytetyimpiä reittejä tihein vuorovälein ajavat kuusi Super-Linkki-linjaa merkitään omilla, S-alkuisilla numerotunnuksillaan. Super-Linkit liikennöivät molempiin suuntiin seuraavilla yhteysväleillä:
- S1 Haapaniemi-Vaajakoski-Keskusta-Keskussairaala-Köhniö-Kortemäki
- S2 Kaunisharju-Vaajakoski-Keskusta-Kortemäki
- S3 Kortepohja-Keskusta-Ristikivi
- S4 Kortepohja-Keskusta-Nenäinniemi
- S5 Kaakkolampi-Kangaslampi-Keskusta-Laajavuori-Palokka
- S6 Heikkilä-Palokka-Keskusta-Keskussairaala-Keltinmäki-Mustalampi
Linkki-paikallisliikenteessä aloittaa kesällä myös kokonaan uusia linjoja:
- 9 ja 9K, aloittavat liikennöinnin Vaajakosken ja Savulahden välillä
- 45, uusi kauppalinja Vaajakosken, Seppälän ja Palokan välillä, liikennöi kesällä lauantaisin ja sunnuntaisin, talvikaudesta alkaen maanantaista sunnuntaihin
- 46, uusi kauppalinja Kuokkalan, Keljon markettien ja Sairaala Novan välillä, liikennöi kesällä lauantaisin ja sunnuntaisin, talvikaudesta alkaen maanantaista sunnuntaihin
Eräiden Linkki-linjojen reitteihin tulee kesäliikenteestä alkaen merkittäviä muutoksia (muutokset koskevat molempia suuntia)
- Linjaa 8 ei ole aiemmin ajettu kesäisin. Linjan reitti myös muuttuu. Uusi reitti on Kuokkalan keskusta-Ainola-Kekkola-Ristonmaa-Keskusta-Viitaniemi
- Linja 14: Uusi reitti Muuramen keskusta-Keljonkangas-Sairaala Nova-Jyväskylän keskusta-Kangas-Kangaslampi
- Linja 14M: Uusi reitti Verkkoniemi-Muurame-Jyväskylän keskusta-(Viitaniemi)
- Linja 20: Uusi reitti Pupuhuhta-Jyväskylän keskusta-Kauramäki
Muita muutoksia:
- Linjan 22M liikennöintiä on tarkoitus jatkaa myös kesäkaudella, mutta säästösyistä ei vielä kesällä 2024.
- Linjan 36 kesän palvelutarjontaa on suunniteltu parannettavaksi, mutta säästösyistä parannukset eivät toteudu vielä kesällä 2024
- Linjoja 4, 12T, 19, 19L ei enää ajeta. Linjat 4, 19 ja 19L yhdistyvät uusiksi linjoiksi 9 ja 9K. Linjan 12T tilalla Kankaalla aloittaa liikennöinnin linjat 14 ja 20.
Kokouksen esityslista liitteineen on julkaistu Jyväskylän kaupungin verkkosivuilla osoitteessa https://julkinen.jkl.fi/ktwebbin/dbisa.dll/ktwebscr/epj_asil_tweb.htm?+bid=16356. Esityslistamateriaalit ovat pdf-tiedostomuodossa.
Lisätiedot:
Palvelupäällikkö Kari Ström, 050 60943, kari.strom[a]jyvaskyla.fi
Uutinen julkaistu , muokattu 20.2.2024 klo 08:51