Terveisiä päättäjille -tapaamisessa lapsilla oli mahdollisuus kysyä ja vaikuttaa
Tavoitteena osallisuus, mahdollisuus vaikuttaa sekä yhdessä tekemisen riemu
Viime viikolla vietetyn valtakunnallisen Lapsen oikeuksien viikon Oikeus oppimiseen -teema herätteli myös Äänekoskella aikuisia ja lapsia pohtimaan oppimisen edellytyksiä ja mahdollisuuksia sekä nauttimaan oppimisen ilosta. Äänekoskella aiheen äärelle asetuttiin ainakin Koulunmäen yhtenäiskoululla, jossa Terveisiä päättäjille -tapaamisessa yhdistyi Lapsen oikeuksien viikon sekä samaan aikaan vietetyn Hyvinvointiviikon tärkeimmät tavoitteet: Osallisuus, mahdollisuus vaikuttaa sekä yhdessä tekemisen riemu.
Koulunmäen yhtenäiskoulun yhteiskuntaopin valinnaisaineryhmässä on kuluneen syksyn aikana käyty napakkaa keskustelua opetuksen järjestämisen perusteista, erityisryhmäpaikoista sekä arkiseen koulutyöhön vaikuttavista realiteeteista. Koska koulutyötä säätelevät lait, budjetit tai poliittiset linjaukset eivät ole koulun henkilökunnan päätettävissä, lupautui opetuksen ja kasvatuksen palvelukoordinaattori Satu Tarvainen tulla vastaamaan nuorten kysymyksiin sekä viemään heiltä kuultua viestiä takaisin päättäjien suuntaan.
Ketä tuetaan ja millä perustein?
Tapaamisessa oltiin tärkeiden arvokysymysten äärellä. Yläkoulussa lisääntyvä poissaolojen määrä huolettaa sekä nuoria että aikuisia ja oppilaiden pohdinnat tiivistyivätkin kysymykseen: Eikö koulussa pitäisi tukea niitä oppilaita, jotka täällä käy, ei niitä, jotka ovat poissa?
– Monet lait ja asetukset määrittävät tavat, joilla kaupunki opetuksen järjestää. Jokaisella lapsella ja nuorella on oikeus opiskeluun, joten ihan kaikilla oppilailla on oltava koulupaikka. Vaikka tämä voi koulua säännöllisesti käyvistä oppilaista tuntua toisinaan epäreilulta, tarkoituksena on pitää huoli, että jokaiselle oppilaalle löydetään mahdollisimman toimiva tuki, Satu Tarvainen kertoo.
Miksi pienryhmissä on niin täyttä?
Koulunmäen yhtenäiskoulussa on paljon oppilaita, jotka tarvitsevat opetusta pienemmässä ryhmässä. Millä kriteereillä pienryhmään pääsee? Nuoret halusivat kuulla perusteita siitä, kuka päättää erityisryhmiin pääsevät oppilaat ja millä perustein.
– Lähtökohtana on aina tuoda tuki ensisijaisesti omaan luokkaan ja lähikouluun. Joskus tilanne on sellainen, että tukea ei pystytä enää yleisopetuksen ryhmässä toteuttamaan. Tällöin oppilaan ympärillä työskentelevät aikuiset sekä huoltajat voivat yhdessä päätyä siihen, että tuki toteutetaan pienryhmässä joko osittain tai kokonaan. Erityisopetuksen pienryhmään pääsy ei siis koskaan ole yhden henkilön päätös, Tarvainen kertoo.
– Äänekoskella olevissa pienryhmissä oppilaita on lähes jokaisessa ryhmässä täysi määrä. Laki määrittää, että pääsääntöisesti erityisen tuen pienryhmässä voi olla 10 tai 8 oppilasta. Vaikeimmin vammaisten oppilaiden luokassa ryhmäkoko on 6 oppilasta. Nämä määrät voivat tilapäisesti ylittyä.
Miksi erityisen tuen ryhmissä oppilaat vaihtuvat?
Nuoria huoletti erityisen tuen ryhmien oppilasvaihtuvuus ja sen vaikutukset luokkakavereihin tutustumiseen ja ryhmäytymiseen. Pysyvyys nousi oppilaiden puheenvuoroissa useasti esiin.
– Pienryhmissä oppilasvaihdokset aiheuttavat varmasti luokan oppilaille tunteen, että muutoksia tulee jatkuvasti. Tämän keskustelun jälkeen meidän aikuisten pitää yhdessä miettiä, miten nuorten ääni saataisi näissä tilanteissa vielä paremmin kuuluviin. Nuorten huoli siitä, että paljon poissaolevat oppilaat vievät erityisryhmäpaikat motivoituneimmilta oppilailta, on erittäin tärkeä kysymys pohdittavaksi, Tarvainen sanoo.
"Leipää ja sirkushuveja"
Tunnin kestäneessä Terveisiä päättäjille -tapaamisessa vaikeistakin aiheista keskusteltiin lempeässä hengessä. Hyvinvointiviikon teeman mukaisesti tapaamisessa oli panostettu mukavaan fiilikseen. Tarjolle oli katettu kotitaloustunnin leipomuksia ja Satu Tarvainen oli ottanut assistenteikseen kääpiövillakoirat Hipun ja Aslakin.
Koirien oli tarkoituksena näyttää kovasti harjoiteltuja temppujaan, mutta yhdessä todettiin, että kun ympärillä on muita kiinnostavia asioita, ei aina ole niin helppoa keskittyä siihen, mitä pitäisi tehdä. Joitakin temppuja kyllä nähtiin, mutta Hipun mielestä omat matematiikan tehtävät olivat perjantai-iltapäivään liian tylsiä, kun vaihtoehtona oli tutustua uusiin ystäviin luokassa.
Tervetuloa kuulemaan oppilaiden ajatuksia
Tapaaminen osoitti jälleen, miten keskustelevia, fiksuja ja asioita rohkeasti kyseenalaistavia Äänekosken nuoret ovat. Satu Tarvainen lupasi viedä nuorten terveiset kaupungintalolle opetus- ja kasvatusjohtaja Niina Rautaselle sekä muille viranhaltijoille ja päättäjille.
Koulun ovet ovat auki, joten nuorten mielipiteistä kiinnostuneet aikuiset ovat lämpimästi tervetulleita koululle kuulemaan lisää.
Lisätietoja:
Erityisluokanopettaja Hanna Koistinen, 040 861 57 67, hanna.koistinen@aanekoski.fi
Uutinen julkaistu , muokattu 27.11.2024 klo 13:01