Äänekosken digitaaliset matkailun tuotedemot sekä manuaali XR:n hyödyntämisestä matkailussa julkaistu
Työ- ja elinkeinoministeriön rahoittama Matkailuelinkeinon muutostarpeet ja digitaalinen saavutettavuus -hanke päättyi vuoden 2021 lopussa. Hankkeen lopputuloksena Äänekosken matkailulle valittiin Doerz-myyntikanava, edistettiin kestävän matkailun Sustainable Travel Finland -ohjelmaa niin yritysten kuin koko Äänekosken matkailualueen osalta sekä kehitettiin yhteensä 14 digitaalista matkailutuotedemoa.
Osa
tuotedemoista on jo julkaistu Visit Äänekosken sivuille osoitteeseen https://www.visitaanekoski.fi/hankkeet/matkailuhankkeen-tuotteet.
Demojen lisäksi sivuille julkaistiin manuaali XR:n eli laajennetun todellisuuden hyödyntämisestä matkailussa ja sen markkinoinnissa.
Manuaali sisältää myös vinkit siihen, kuinka lähteä rakentamaan digitaalista matkailutuotetta.
”Matkailun digihanke oli loistava mahdollisuus Äänekosken matkailulle kokeilla jotain täysin uutta ja rohkeaa. Hankkeen myötä opimme todella paljon siitä, kuinka XR:ää voi hyödyntää niin matkailussa kuin sen markkinoinnissakin. Demotuotteiden jatkokehityksen myötä niille on mahdollista miettiä myös ansaintalogiikka sekä kehittää Äänekosken digitaalista matkailua ja sen saavutettavuutta entisestään,” kiteyttää hankkeen projektiasiantuntija Laura Kortelainen.
Moni demotuote rakennettiin ThingLink-alustalle, joka tukee muun muassa 360-kuvaa ja -videokuvaa. Alustan lisenssi jää kaupungille ja sitä pyritään hyödyntämään niin matkailussa kuin kulttuuripalveluidenkin digitaalisen saavutettavuuden lisäämisessä myös jatkossa.
Saavutettavuuden lisäksi matkailuyritysten kilpailukykyä lisäävät valinnat liiketoiminnassa kestävän kehityksen edistämiseksi. Tätä varten edistettiin Business Finlandin maksutonta Sustainable Travel Finland -ohjelmaa. Ohjelmassa on mukana neljä äänekoskelaista matkailuyritystä. Myös Äänekoski matkailukohteena lähti mukaan ohjelmaan. Ohjelmaa edistetään myös hankkeen jälkeen ja mukaan pyritään saamaan yhä enemmän yrityksiä.
Äänekosken Doerz-alusta löytyy Visit Äänekosken sivuilta. Alustalle on helppo lisätä oma paikallinen elämys myyntiin. ”Tuotteiden lisääminen alustalle on helppoa ja edullista, ja sen voi tehdä myös ilman y-tunnusta. Nyt kannattaa valmistautua jo hiihtolomasesonkiin ja miettiä esimerkiksi jokin talvinen elämysaktiviteetti myyntiin!” Laura kortelainen kannustaa.
Lisätietoja:
Matkailu- ja markkinointiasiantuntija Milla Hytönen milla.hytonen@aanekoski.fi 040 191 7542
Uutinen julkaistu , muokattu 21.1.2022 klo 10:19