Sähköinen hakemus
Vuoden 2018 alusta kaikki luvat haetaan sähköisesti. Tässä lyhyesti ohjeita sähköiseen luvan hakuun:
- Lupapiste.fi-palveluun
rekisteröidytään ensimmäisellä kerralla pankkitunnuksilla, jonka jälkeen
luodaan salasanan seuraavia käyttökertoja varten. Mikäli sinulla ei ole
sähköpostiosoitetta tai pankkitunnuksia, ota yhteyttä rakennusvalvontaan.
- Palvelussa
valitaan ensin kiinteistö, jolle halutaan rakentaa ja sen jälkeen toimenpide,
joka halutaan tehdä. Näitä voi vaihtaa/korjata myöhemmin, jos ei ole varma mitä
pitäisi valita.
- Kaikkien
tontin omistajien on kirjauduttava hakemukselle tai hakijalla on oltava
valtakirja muilta omistajilta. Jos hakijoita on useampi, yksi
tekee ensin hakemuksen ja kutsuu sitten muut osapuoliksi luvalle eli jokaisen
hakijan ei tarvitse tehdä erillistä hakemusta.
- Kaikki
suunnitelmat ja muut liitteet tallennetaan vain pdf-muodossa.
- Lupapisteessä
on keskustelu-ikkuna, jossa voi kysyä neuvoa rakennusvalvonnalta.
- Hakemuksen
voi jättää tarvittaessa myös puutteellisena. Tietoja voi täydentää myöhemmin.
- Hakemus
tulee näkyviin rakennusvalvontaan vasta kun se on jätetty tai
keskustelu-ikkunaan on jätetty viesti.
- Älä
peruuta aloittamaasi hakemusta, jos arvelet tehneesi jotain väärin. Ota mieluummin
yhteyttä rakennusvalvontaan, niin selvitetään mitä hakemuksessa on korjattavaa.
Mikäli et aio heti hakea lupaa, ei sitä silti tarvitse peruuttaa, vaan sitä voi
jatkaa myöhemmin. Vain siinä tapauksessa, ettet aio hakea lupaa ollenkaan, se
kannattaa peruuttaa.
Rakennusvalvonta neuvoo ja opastaa kaikissa Lupapisteeseen liittyvissä kysymyksissä
arto.tavaststjerna@aanekoski.fi, p. 0400 649503
ville.vahatiitto@aanekoski.fi, p. 0400 649495
sari.hanninen@aanekoski.fi, p. 0400 115162
Lisäksi ohjeita löytyy myös Lupapisteen omilta ohjesivuilta.