Kirjasto selkokielellä

Tällä sivulla kerrotaan kirjastosta
ja sen käyttämisestä selkokielellä.
Mitä voit tehdä kirjastossa?
Miten saat kirjastokortin?
Mitä voit lainata kirjastosta ja miten?
Mitä tarkoittaa varaaminen?
Maksaako kirjaston käyttäminen?

Mitä voin tehdä kirjastossa?
Kirjastossa käyminen on ilmaista.
Kirjastossa voit lukea kirjoja ja lehtiä,
käyttää tietokonetta ja tulostaa.
Kirjastossa saa myös viettää aikaa
ja puhua toisten kanssa.
Kirjastoon voi tuoda myös oman tietokoneen
ja työskennellä tai tehdä läksyjä.

Voit myös lainata asioita kotiin.
Kirjastosta voit lainata esimerkiksi
- kirjoja
- pelejä
- elokuvia ja
- musiikkia.
Joitakin palveluita varten tarvitset kirjastokortin.
Esimerkiksi lainataksesi asioita.
Kirjastokortin tarvitset myös
jotta pääset sisälle kirjastoon omatoimiaikana.
Silloin kirjastossa ei ole työntekijöitä.
Lue tästä miten pääset sisään kirjastoon omatoimiaikana.
Sama kirjastokortti käy
kaikissa Keski-Suomen kirjastoissa.
Äänekoskella on 4 kirjastoa.
- Äänekoskella
- Suolahdessa
- Sumiaisissa ja
- Konginkankaalla
Lue tästä kirjaston käyttösäännöt. (Linkki avaa PDF-tiedoston)
Säännöt kertovat sinulle tärkeitä asioita
kirjaston käyttämisestä.
Jos sinulla on kysyttävää,
myös kirjaston työntekijät auttavat sinua.
Miten saan kirjastokortin?
Saat kirjastokortin mistä tahansa kirjastosta.
Kirjastokortti on ilmainen.
Voit saada kirjastokortin,
jos sinulla on osoite Suomessa ja
annat kirjaston pyytämät tiedot.
Tarvitset henkilöllisyystodistuksen,
jossa on henkilötunnus ja kuva.
Esimerkiksi henkilökortin.
Kirjastokortti on henkilökohtainen.
Älä anna kenenkään muun käyttää korttiasi.
Sinä olet vastuussa asioista, joita lainaat.
Mitä voin lainata kirjastosta?
Kun sinulla on kirjastokortti,
voit lainata
eli viedä kotiin kaikenlaisia asioita.
Esimerkiksi
- kirjoja
- pelejä
- elokuvia ja
- äänikirjoja.
Verkkokirjastosta,
eli kirjaston nettipalvelusta näet,
mitä kaikkea kirjastossa on.
Voit etsiä esimerkiksi kirjan tai elokuvan nimellä.
Tästä pääset verkkokirjastoon.
Netistä näet myös,
missä kirjastossa asia on.
Jos haluat lainata asian,
joka ei ole lähimmässä kirjastossasi,
voit tehdä siihen varauksen.
Voit kysyä apua kirjastosta.
Henkilökunta auttaa sinua.
Kirjastossa on myös selkokirjoja.
Tutustu selkokirjoihin tästä linkistä.
Kirjastossa on myös äänikirjoja.
Joitain äänikirjoja saavat käyttää kaikki.
Joitain äänikirjoja saa käyttää vain,
jos on Celia-asiakas.
Celia-asiakkaaksi voit ilmoittautua kirjastossa,
jos sinulla on lukemiseste,
eli lukeminen on sinulle vaikeaa.
Voit kysyä lisää kirjastosta tai
lukea Celiasta tästä linkistä.
Miten lainaan kirjastosta?
Voit lainata asiakaspalvelusta tai automaatilla.
Henkilökunta voi auttaa sinua automaatin käytössä.

Kun lainaat jotain, saat lainakuitin.
Kuitissa lukee, mihin päivään mennessä
sinun pitää palauttaa lainaamasi asia.
Voit palauttaa lainan asiakaspalvelussa,
tai tuoda sen kirjaston palautusluukkuun.
Jos palautat lainaamasi asian myöhässä,
tai hukkaat tai rikot lainaamasi asian,
joudut maksamaan kirjastolle.
Voit saada lisää laina-aikaa uusimalla lainan
kirjastossa, netissä
tai soittamalla kirjastoon.
Mitä tarkoittaa varaaminen?
Joskus jokin lainattava asia
ei ole paikalla kirjastossa.
Esimerkiksi kirja jonka haluat lukea.
Silloin voit tehdä varauksen
kirjastossa tai netissä.
Voit varata myös muista Keski-Suomen kirjastoista.
Tätä sanotaan seutuvaraukseksi.
Varaus tulee kirjastoon
jonka päätät itse.
Kun saat ilmoituksen,
voit tulla lainaamaan varauksen.
Sinulla on viikko aikaa hakea varaus.
Jos et hae varausta ajoissa,
sinun pitää maksaa maksu.
Muuten varaaminen on ilmaista.
Maksaako kirjaston käyttäminen?
Melkein kaikki kirjaston käyttö on ilmaista.
Voit kuitenkin joutua maksamaan maksun,
jos palautat lainaamasi asian myöhässä,
tai hukkaat tai rikot lainaamasi asian.
Jos sinulla on paljon maksuja,
sinulle voi tulla lainakielto.
Silloin et voi lainata kirjastosta.
Lainakielto poistuu, kun maksat maksut.
Voit käyttää kirjaston tiloja ja tietokoneita,
vaikka sinulla olisi lainakielto.
Voit maksaa maksut kirjastossa tai netissä.
Lisätietoja:
Äänekosken kirjasto
0400 115 423
kirjasto@aanekoski.fi